با شیوع کرونا و محدودیتهایی که به واسطه آن به وجود آمد، سبک زندگی مردم در کل جهان تغییر پیدا کرد. ایران نیز از این موضوع، مستثنی نبود. استفاده از بسترهای الکترونیکی برای رفع نیازهای خوراک، سلامت، آموزش و حملونقل، مسالهای بود که با سرعت چشمگیری پیش رفت.
بر اساس آماری که از میزان تراکنشهای خرید اینترنتی وجود دارد میتوانیم یک چشمانداز کلی از اینکه افراد چه میزان از نیازها را از طریق خرید اینترنتی تامین میکنند، داشته باشیم، آماری از اینکه مردم چه میزان از نیازهای روزمره خود را از این طریق تامین میکنند در دسترس نیست، اما با آماری که از خریداران بالقوه اینترنتی، تعداد کاربران اینترنت، شبکههای اجتماعی و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند در کشور وجود دارد، میتوان نمونه آماری از افرادی به دست آورد که با استفاده از بستر اینترنت، خریداران بالقوه کسبوکارهای اینترنتی هستند.
کسبوکارهای اینترنتی بیشتر در شهرهای بزرگ با استقبال رو به رو شدهاند که از جمله آنها میتوان به استانهای تهران، فارس، اصفهان، تبریز و خراسان رضوی اشاره کرد. اکنون ضریب نفود اینترنت در کشور ۱۱۲ درصد است و ۹۴ میلیون کاربر اینترنت داریم که این آمار نشان میدهد از لحاظ کاربر اینترنت، دسترسی خوبی در کشور فراهم است.
با توجه به اینکه ضریب نفود شبکههای اجتماعی ۷۵ درصد است و ۵۴ میلیون کاربر شبکه اجتماعی داریم، تقریبا میتوان گفت به همین میزان دسترسی به تلفن همراه هوشمند وجود دارد. این مساله میتواند به این نکته صحه بگذارد که کاربران اینترنت حداقل اگر یک بار تجربه خرید اینترنتی دارند و میتوان آنها را به عنوان خریدار اینترنتی محاسبه کرد. این آمار میتواند بیانگر این باشد که مردم چقدر از نیازهای خودشان را از بستر پلتفرمها و شبکههای اجتماعی تامین میکنند.
آمارها نشان میدهد با شیوع کرونا افراد اقبال بیشتری به خردهفروشی و خریدهای سوپرمارکتی دارند و نیازمندیهای خرد افراد بیشتر از قبل توسط خرید اینترنتی تامین میشود.